Inne ====== Konwersja obrazów ------------------- W celu zaimportowania maszyny z zewnątrz do wirtualnego środowiska serwerowego do Atman Cloud, należy uprzednio przekonwertować ją do formatu raw. Poniższy przykład obrazuje proces konwersji pliku **vmdk** na **raw** przy użyciu rekomendowanego przez Atman narzędzia – **qemu**. **KROK 1** Zapisanie obrazu maszyny Z poziomu VMWare vSphere Web Client pobieramy plik (tu: jako **test-flat.vmdk**) ![pic1](images/Inne_52_1.png) **KROK 2** **Konwersja. Linux:** ![pic2](images/Inne_52_2.png) ![pic3](images/Inne_52_3.png) **Windows:** 1) Należy pobrać oprogramowanie **qemu**: ![pic4](images/Inne_52_4.png) 2) Po rozpakowaniu oprogramowanie gotowe jest do użycia – z terminala PowerShell należy uruchamiać z miejsca w którym plik **qemu-img.exe** jest zapisany. 3) Poniższe polecenie konwertuje plik **vmdk** do formatu **raw**: ![pic5](images/Inne_53_1.png) Upload (import) pliku do chmury --------------------------------- 1) Upload przy użyciu **API**. ![pic6](images/Inne_53_2.png) Po ukończeniu w terminalu pojawią się właściwości stworzonego/uploadowanego obrazu: ![pic7](images/Inne_53_3.png) Sprawdzenie czy plik został zaimportowany na chmurę: ![pic8](images/Inne_54_1.png) 2) Upload z lokalnej maszyny na chmurę przy użyciu panelu **Horizon** w sekcji **Project -> Compute -> Images**: ![pic9](images/Inne_54_2_0.png) ![pic10](images/Inne_54_2_1.png) W dolnej części kreatora należy ustawić parametry: a) Visibility=**Private** b) Protected=**Yes** lub Protected=**No**. **Znaczenie parametrów:** - **Private** – obraz będzie widoczny tylko w ramach danego środowiska/projektu, niewidoczny dla innych (tę opcję należy wybrać) - **Shared/Community** – tych opcji nie należy używać - **Protected** – nie będzie można usunąć takiego obrazud) - **Unprotected** – dozwolone jest usuwanie obrazu W trakcie uploadu obrazu w kreatorze pojawi się pasek stanu, na którym widać postęp pracy: ![pic11](images/Inne_55_2_2.png) Po utworzeniu kreatorem obrazu należy odświeżyć widok… ![pic12](images/Inne_55_3.png) …poprzez kliknięcie w menu na inną zakładką i ponowne kliknięcie na zakładkę **Project -> Compute -> Images**: ![pic13](images/Inne_56_1.png) Po odświeżeniu widoku – obraz jest zaimportowany do środowiska i gotowy do użycia. ![pic14](images/Inne_56_2.png) 3) Trzecia droga: W przypadku bardzo dużych plików, słabego łącza, zrywania sesji, itp. – alternatywną, dobrze działającą ścieżką jest skopiowanie obrazu z lokalnej maszyny na zdalną maszynę uruchomioną na Atman Cloud, a następnie użycie API do uploadu obrazu. W kolejnym kroku przyjmujemy założenie, że na Atman Cloud znajduje się maszyna Linux Ubuntu (IP:195.167.156.60) z wystarczająco dużą przestrzenią do pomieszczenia obrazu. Do przekopiowania najłatwiej użyć komendy scp lub jej odpowiednika Windowsowego w postaci pscp (to narzędzie jest częścią standardowego pakietu oprogramowania Putty). **Linux:** ![pic15](images/Inne_56_3.png) **Windows:** ![pic16](images/Inne_56_4.png) **Sposób użycia z PowerShell Windowsa:** ![pic17](images/Inne_56_5.png) Po przekopiowaniu obrazu należy z poziomu wirtualnej maszyny, na którą obraz został skopiowany, wykonać polecenie: ![pic18](images/Inne_57_1.png) Można zaobserwować, że jednocześnie w panelu **Horizon** w zakładce **Project -> Compute -> Images** pojawi się nowa pozycja na liście z informacją o zapisywaniu: ![pic19](images/Inne_58_1_1.png) Download (export) pliku z chmury ---------------------------------- Aby wyeksportować obraz z chmury na lokalną stację roboczą, uprzednio należy utworzyć obraz wolumenu (zakładka **Project -> Volumes -> Volumes**, akcja dla wybranego wolumenu „**upload to image**”): ![pic20](images/Inne_19.png) ![pic21](images/Inne_58_1.png) ![pic22](images/Inne_58_1_1.png) Gdy już obraz zostanie stworzony, używając API można zapisać lokalnie obraz wykonując polecenie: ![pic23](images/Inne_58_2.png) ![pic24](images/Inne_58_3.png) Utworzenie maszyny z własnego (zaimportowanego obrazu) -------------------------------------------------------- Należy wykonać następujące kroki: 1. utworzenie wolumenu z obrazu 2. utworzenie instancji (wirtualnej maszyny) **KROK 1** Utworzenie wolumenu z obrazu w zakładce **Project -> Compute -> Images**. Z poziomu panelu **Horizon**: ![pic25](images/Inne_24.png) ![pic26](images/Inne_25.png) ![pic27](images/Inne_26.png) I po kilku chwilach wolumen jest gotowy ![pic28](images/Inne_27.png) **Przy użyciu API**: ![pic29](images/Inne_59_2.png) Komenda „**volume type list**” – listuje dostępne profile storage’owe. W tym przypadku użyty został profil szybki. Komenda „**volume create**” – tworzy wolumen. Właściwość ``–size`` określa rozmiar w GB, ``–type`` to rodzaj storage’u (patrz wyżej), ``—image`` to nazwa obrazu użytego do tworzenia wolumenu, ``–bootable`` (bez podawania wartości) ustawią flagę wolumenu na bootowalny. Na końcu należy podać nazwę nowo tworzonego wolumenu. **KROK 2** Utworzenie instancji z wolumenu w zakładce **Project -> Compute -> Instances**. Standardowa ścieżka w panelu **Horizon** polega na użyciu kreatora. Należy wybrać Volume jako źródło i wskazać utworzony z obrazu wolumen. Warto zaznaczyć opcję „**NO**” dla właściwości „**Delete Volume on Instance Delete**” – ułatwia to wiele późniejszych potencjalnych operacji na volumenie. ![pic30](images/Inne_60_1.png) Tworzenie instancji – w zakładce **Instances** widać progres – tworzenie maszyny. ![pic31](images/Inne_60_2.png) A po chwili – maszyna gotowa: ![pic32](images/Inne_60_3.png)