Inne

Konwersja obrazów

W celu zaimportowania maszyny z zewnątrz do wirtualnego środowiska serwerowego do Atman Cloud, należy uprzednio przekonwertować ją do formatu raw. Poniższy przykład obrazuje proces konwersji pliku vmdk na raw przy użyciu rekomendowanego przez Atman narzędzia – qemu.

KROK 1

Zapisanie obrazu maszyny

Z poziomu VMWare vSphere Web Client pobieramy plik (tu: jako test-flat.vmdk)

pic1

KROK 2

Konwersja. Linux:

pic2

pic3

Windows:

  1. Należy pobrać oprogramowanie qemu:

pic4

  1. Po rozpakowaniu oprogramowanie gotowe jest do użycia – z terminala PowerShell należy uruchamiać z miejsca w którym plik qemu-img.exe jest zapisany.

  2. Poniższe polecenie konwertuje plik vmdk do formatu raw:

pic5

Upload (import) pliku do chmury

  1. Upload przy użyciu API.

pic6

Po ukończeniu w terminalu pojawią się właściwości stworzonego/uploadowanego obrazu:

pic7

Sprawdzenie czy plik został zaimportowany na chmurę:

pic8

  1. Upload z lokalnej maszyny na chmurę przy użyciu panelu Horizon w sekcji Project -> Compute -> Images:

pic9

pic10

W dolnej części kreatora należy ustawić parametry:

a) Visibility=Private

b) Protected=Yes lub Protected=No.

Znaczenie parametrów:

  • Private – obraz będzie widoczny tylko w ramach danego środowiska/projektu, niewidoczny dla innych (tę opcję należy wybrać)

  • Shared/Community – tych opcji nie należy używać

  • Protected – nie będzie można usunąć takiego obrazud)

  • Unprotected – dozwolone jest usuwanie obrazu

W trakcie uploadu obrazu w kreatorze pojawi się pasek stanu, na którym widać postęp pracy:

pic11

Po utworzeniu kreatorem obrazu należy odświeżyć widok…

pic12

…poprzez kliknięcie w menu na inną zakładką i ponowne kliknięcie na zakładkę Project -> Compute -> Images:

pic13

Po odświeżeniu widoku – obraz jest zaimportowany do środowiska i gotowy do użycia.

pic14

  1. Trzecia droga:

W przypadku bardzo dużych plików, słabego łącza, zrywania sesji, itp. – alternatywną, dobrze działającą ścieżką jest skopiowanie obrazu z lokalnej maszyny na zdalną maszynę uruchomioną na Atman Cloud, a następnie użycie API do uploadu obrazu.

W kolejnym kroku przyjmujemy założenie, że na Atman Cloud znajduje się maszyna Linux Ubuntu (IP:195.167.156.60) z wystarczająco dużą przestrzenią do pomieszczenia obrazu. Do przekopiowania najłatwiej użyć komendy scp lub jej odpowiednika Windowsowego w postaci pscp (to narzędzie jest częścią standardowego pakietu oprogramowania Putty).

Linux:

pic15

Windows:

pic16

Sposób użycia z PowerShell Windowsa:

pic17

Po przekopiowaniu obrazu należy z poziomu wirtualnej maszyny, na którą obraz został skopiowany, wykonać polecenie:

pic18

Można zaobserwować, że jednocześnie w panelu Horizon w zakładce Project -> Compute -> Images pojawi się nowa pozycja na liście z informacją o zapisywaniu:

pic19

Download (export) pliku z chmury

Aby wyeksportować obraz z chmury na lokalną stację roboczą, uprzednio należy utworzyć obraz wolumenu (zakładka Project -> Volumes -> Volumes, akcja dla wybranego wolumenu „upload to image”):

pic20

pic21

pic22

Gdy już obraz zostanie stworzony, używając API można zapisać lokalnie obraz wykonując polecenie:

pic23

pic24

Utworzenie maszyny z własnego (zaimportowanego obrazu)

Należy wykonać następujące kroki:

  1. utworzenie wolumenu z obrazu

  2. utworzenie instancji (wirtualnej maszyny)

KROK 1

Utworzenie wolumenu z obrazu w zakładce Project -> Compute -> Images.

Z poziomu panelu Horizon:

pic25

pic26

pic27

I po kilku chwilach wolumen jest gotowy

pic28

Przy użyciu API:

pic29

Komenda „volume type list” – listuje dostępne profile storage’owe. W tym przypadku użyty został profil szybki.

Komenda „volume create” – tworzy wolumen. Właściwość –size określa rozmiar w GB, –type to rodzaj storage’u (patrz wyżej), —image to nazwa obrazu użytego do tworzenia wolumenu, –bootable (bez podawania wartości) ustawią flagę wolumenu na bootowalny. Na końcu należy podać nazwę nowo tworzonego wolumenu.

KROK 2

Utworzenie instancji z wolumenu w zakładce Project -> Compute -> Instances.

Standardowa ścieżka w panelu Horizon polega na użyciu kreatora. Należy wybrać Volume jako źródło i wskazać utworzony z obrazu wolumen. Warto zaznaczyć opcję „NO” dla właściwości „Delete Volume on Instance Delete” – ułatwia to wiele późniejszych potencjalnych operacji na volumenie.

pic30

Tworzenie instancji – w zakładce Instances widać progres – tworzenie maszyny.

pic31

A po chwili – maszyna gotowa:

pic32